Hur startar och driver man eget företag?



Under mina år med bloggen har jag fått så många frågor om hur det är att ha företag, hur jag startade, varför jag har valt att ha eget... Jag svarar alltid så gott det går, men att driva eget innebär så mycket, att ge uttömmande korta svar är svårt.

Om andra har varit intresserade av mig och mitt företagande, så har jag varit minst lika nyfiken på andra och hur de gör. I år firar jag tio år som företagare, tänk att jag har försörjt mig själv (och ett par anställda på vägen) så länge. Wow. Blir lite imponerad av tanken faktiskt. 

Jag har alltid försökt stötta nyblivna företagare och även här på bloggen har jag kört olika kampanjer för att hjälpa dem på vägen. Nu tänker jag ta det steget vidare och börja konkret sammanfatta allt jag vet om att starta och driva företag. Allt från mitt eget perspektiv så klart. För det är det jag kan och har upplevt och lärt. Om min story och kunskaper jag samlat på mig kan vara till hjälp och inspiration till någon där ute så delar jag med mig mer än gärna. 

När jag säger  företagande, då menar jag alla aspekter. Inte bara tänka ut affärsidén och att skaffa ekonomiprogram. Utan allt. Vad det är att driva eget. Hur jag har gjort. Hur jag har tänkt. Vad funkade, vad funkade inte, varför. Varför var jag nära att stänga igen. Hur kändes det att för första gången ha en omsättning över en miljon. Och hur det var att hålla igen på allt. Hur var det för att få skäll för att jag jobbade för mycket. Och hur tårarna rann när jag läste ett mail från en bloggläsare. Allt sånt tänker jag att du där ute som funderar på att starta eget (eller redan driver eget) behöver veta  - för att vara sin egen är ett livstil som man inte har en aning om som anställd. På gott och ont.

För att hålla företagarstoryn separat från blommorna har jag valt att döpa den delen till Selfmade Sisters. Min förhoppning är att vi blir många, ett helt gäng, och att även jag lär från er. Genom att ni frågar och berättar era erfarenheter. 

Vill du så kan du läsa lite mer, och skriva upp dig här så får du all kommande Selfmade Sisters material till din brevlåda.

Kram från vd:n 😊


****************************


During my years with the blog I have received so many questions about how it is to drive a business, how I started, why I chose to be my own ... I always answer as much as I can, but to drive your own business includes so many things that providing a complete answer is difficult. If others have been interested in me and my business, I've been as curious about others and how they do. This year, I celebrate ten years as an entrepreneur. Can you imagine, I've provided myself (and a few employees along the way) for so long. Wow. I'm impressed by myself! I have always tried to support new business owners and even here on the blog I have run different campaigns to help them along the way. Now, I'm going to take this step forward and start to summarize all I know about starting and running a business. Everything from my own perspective of course. Because that's what I can, have experienced and learned. If my story and knowledge I've collected can be helpful and inspirational to anyone out there, I'll be happy to share it.
When I say business, I mean all aspects. Not just how to come up with the perfect business idea and how to manage the economics. I want to share a lot more. What it's like to drive your own business, ups and downs. How I've done. How I've been thinking. What worked, what did not work, why. Why was I close to closing the business? How did it feel for the first time having a turnover of over one million. And how it was when I had to count every penny. How was it when I got yelled at because I worked too much. And how the tears ran when I read an email from one of my readers

I think that you need to learn about things like that as well when you consider starting a business ( or already have one). Running your own business is a lifestyle that is difficult to picture when working as an employee. In order to keep my business story separate from the flowers, I have chosen to rename that part to Selfmade Sisters. My hope is that I also learn from you. From your questions and when you share your experiences.
Read more, and sign up here to get all the upcoming Selfmade Sisters material straight to your mailbox. Hug from the CEO 😊